כך בניתי ועיצבתי את מלון פרא -  רמה"ג

עובד זיתוני

תוכן עניינים

הצטרפתי לעבודה על המלון בשנת 2018. הוזמנתי לייעץ בנושא המסעדה ופגשתי פרויקט תקוע במשבר עמוק. השלד היה בנוי, ומעבר לזה האתר היה כביצה תובענית ללא פעילות מלבד המון יונים מקננות בבניינים. הייעוץ הקולינרי לא היה רלוונטי בשלב זה אבל אני מיד ראיתי בעיני רוחי את המלון. בנייני השימור צדו את עיניי ולחשו באוזני את ה'סיפור'.

העניינים התגלגלו כך שבניתי את המלון ותוך כדי כך עיצבתי אותו. מסיום שלב השלד ועד לסיום שלב הגמר. המתכננים כבר לא היו בתמונה ומצאתי את עצמי מעצב את המעטפת חוץ ופנים, מנהל את העבודה. רוקם תוכניות בראשי ומוציא אותן לפועל בשטח.

קיבלתי עשרות אלפי החלטות תכנוניות ועיצוביות. כל פרט במעטפת חוץ ופנים. כל העבודה בוצעה במלאכת יד. בלילות הייתי יושב בביתי עם כוס יין ומתכנן בראשי את המהלך, משרטט על דף  נייר. בבוקר הייתי מגיע לאתר ומוציא את התוכנית לביצוע.

יום יום בשמש הקופחת או בקור המקפיא של רמת הגולן, במהלך שנתיים אינטנסיביות (כאפיזודה קולנועית סוריאליסטית), רקמתי את הסיפור של מלון בית המכס ביחד עם ליאו גלסר היזם והבעלים של המלון.

בזמן הבניה העסיקו אותי שאלות על התוכן והקונספט של הפעלת המלון. התייחסתי לאתגר כאל כתיבת תסריט, חושיי ותחושותיי הובילו אותי. דמיינתי את האורח מתהלך בשבילים, לן בחדרים, נופש לשפת הבריכה.

בראשי הייתה החוויה שהצלחתי לבסוף ליצור. בין אירופה למזרח התיכון, חוויה עוצמתית, רומנטית המשתלבת בנוף ומעניקה חיים חדשים לבנייני השימור בני למעלה מ 200 שנה.

כך בניתי ועיצבתי את מלון פרא -  רמה"ג

עובד זיתוני

תוכן עניינים

הצטרפתי לעבודה על המלון בשנת 2018. הוזמנתי לייעץ בנושא המסעדה ופגשתי פרויקט שקוע בבוץ תובעני, פרויקט במשבר זהות. השלד היה בנוי, ומעבר לזה האתר היה כביצה תובענית ללא פעילות מלבד המון יונים מקננות בבניינים. ללא פרוגרמה או קצה חוט לכיוון מלונאי.  הייעוץ בנושא המסעדה לא היה רלוונטי בשלב זה אבל אני מיד ראיתי בעיני רוחי את המלון. בנייני השימור צדו את עיניי, שמעתי אותם לוחשים באוזני את ה'סיפור'.

העניינים התגלגלו כך שבניתי את המלון; ניהלתי את הפרויקט ותוך כדי כך עיצבתי אותו, מסיום שלב השלד ועד לסיום שלב הגמר. המתכננים כבר לא היו בתמונה, החלפתי את הקבלנים הכנסתי צוותי ביצוע והנחתי אותם בבניה שלב אחר שלב. 

העבודה שלי על הפרויקט כללה את עיצוב המעטפת של המלון, חוץ ופנים. הכל לפרטי פרטים עד לסיום שלב הגמר. לא בחרתי בזה, כך זה פשוט קרה. לא היה מי שיתכנן מי שיעצב, פרויקט משונה ומאתגר ואני מצאתי עצמי ממלא בו פונקציות רבות מכדי למנות אותן והבאתי את עצמי על מלוא יכולותיי.
קיבלתי עשרות אלפי החלטות תכנוניות ועיצוביות. כל פרט במעטפת חוץ ופנים.

כל העבודה בוצעה במלאכת יד. בלילות הייתי יושב בביתי עם כוס יין ומתכנן בראשי את המהלך, משרטט על דף  נייר. בבוקר הייתי מגיע לאתר ומוציא את התוכנית לביצוע.

יום יום בשמש הקופחת או בקור המקפיא של רמת הגולן, במהלך שנתיים אינטנסיביות (כאפיזודה קולנועית סוריאליסטית), רקמתי את הסיפור של מלון בית המכס ביחד עם ליאו גלסר היזם והבעלים של המלון.

בזמן הבניה העסיקו אותי שאלות על התוכן והקונספט של הפעלת המלון. התייחסתי לאתגר כאל כתיבת תסריט, חושיי ותחושותיי הובילו אותי. דמיינתי את האורח מתהלך בשבילים, לן בחדרים, נופש לשפת הבריכה.

בראשי הייתה החוויה שהצלחתי לבסוף ליצור. בין אירופה למזרח התיכון, חוויה עוצמתית, רומנטית המשתלבת בנוף ומעניקה חיים חדשים לבנייני השימור בני למעלה מ 200 שנה.

צילום איה בן עזרי

שטח המתחם כ – 10 דונם – 27 סוויטות

2300מ"ר – שטח בנוי. 

4 מבני באוהאוס לשימור, 2 מבנים חדשים, מסעדה, לובי, מרתף יינות ו"מועדון קצינים"

בריכה, גן אירועים, רחבות חוץ, בריכת קצינים אקולוגית

צילום איה בן עזרי

שטח המתחם כ – 10 דונם – 27 סוויטות

2300מ"ר – שטח בנוי. 

4 מבני באוהאוס לשימור, 2 מבנים חדשים, מסעדה, לובי, מרתף יינות ו"מועדון קצינים"

בריכה, גן אירועים, רחבות חוץ, בריכת קצינים אקולוגית

מבני באוהאוס לשימור

עסקנו בהסבת המבנים לשימוש מלונאי תוך שימור האופי האירופאי- קלאסי, כנקודת הזהות העיקרית של המקום.  ראיתי בעיני רוחי את החיילים הצרפתים לנים בחדרים ומתארחים במועדון הקצינים. 

יש בעיצוב מוטיבים של מיליטנטיות אירופאית המצויה במזרח התיכון. וכאן נפגשים ומשתלבים התרבות והמאפיינים האירופאים עם התרבות והמאפיינים הערבים מזרח תיכוניים .  

החללים הגבוהים, הבזלת, החספוס והמאסיביות לקחו אותי לתקופת האבירים. העיצוב מייצר הרגשה של ניקיון ונעימות. מעטפת אלגנטית במאפייני סגנון הבאוהאוס : נקיה, מוארת, פשוטה וחפה מקישוטים.  פרקטיקה של עיצוב המקדשת שימושיות.

שימור כנקודת מוצא ומשם ליעד של התחדשות מתמדת ושיפור באיכות חיי האדם.

רחבת החוץ של בנייני השימור רוצפה באבן משתלבת "לינארית" בגוון נחושת. הרחבה  נותנת תחושה של תנועה לעברו של עמק החולה. זרימה, קסם ופסטורליות.

 

 

לובי המלון - מועדון הקצינים ובר היין

אחרי שסיימתי את בנייני השימור עברתי ללובי – למועדון הקצינים, שמתחתיו חפרו מרתף כי ליאו רצה שיהיה לו מרתף יין. לא אשכח לעולם את תגובתו הנרגשת של ליאו כשנחשף להתקדמות במועדון הקצינים. 
ליאו ביקש שהלובי יהיה 'מועדון קצינים'. זה היה החלל הכי אינטואטיבי עבורי מבחינה תכנונית ועיצובית. וכפי שסיפרתי יכולתי ממש לדמיין את החיילים הצרפתים. מיקמתי בר מסיבי וריצפתי את החלל כולו בשאריות אריחי שיש שהיו בשטח. את קירות הבזלת החשופה והתקרות המתיישנות שימרנו בכלים שלמדתי בפרויקט היקב בשרונה. חיפיתי את הפתחים בחיפוי פח שחור שיש בו עוצמה לצד אלגנטיות. 
גם את מרתף היין  תכננתי בטבעיות.
במבט ראשון עם החלל הרגשתי מה אופי האירוח שיהיה נכון בו. תכננתי דלפק הגשה פתוח – כמזנון, אזור תפעולי מינימליסטי ופרקטי וחדר קירור ליין עם מחיצות ויטרינה מפרופיל ברזל וזכוכית; לשמור על היין בטמפרטורה הנכונה, לחזק את אווירת היין ואת התחושה שליינות יש סיפור לספר.
בחרתי להשאיר את קירות הבטון חשופים עם מראה תעשייתי ולתת חמימות עם לוחות העץ שליאו הביא מברזיל. בגימור שיש כמובן, כמו שאני אוהב.
דמיינתי בר יין חי ונושם, מרכז יין אמיתי, מקצועי ואווירתי לחבל היין רמת הגולן 

 

 

הבריכה 

חיפשתי לתת את תחושת הבזלת ולבטא את עוצמת הנוף הנפרש. כמו גם להצל באמצעות עצים ולשמר את תחושת האבן המסיבית וההשתלבות באדמה.
את רחבת הבריכה בחרתי לרצף באבן אמורפית אפורה קסומה, שמשיכה למרפסות, לשבילים ולמעברים בין הבריכה לבניינים ולספא. חיפשתי ליצור תחושה של זרימה שלא עוצרת ונותנת הרגשה של חוץ גם בתוך המבנה. ריצפתי עם אותה האבן גם את המסעדה הסמוכה לבריכה, הפעם האבן לוטשה.

סביב לבריכה שתלתי עצי זית בוגרים, בני 100 שנה ותחמתי אותם באבן חירבה אפורה. ממנה גם יצרתי את חומות המלון והבריכה. שימרתי וחיזקתי את הביתנים מסביב לבריכה שישמשו כקיוסק ומלתחות לבריכה.

 

רחבת הפטיו הסמוכה למסעדה

 התבקשתי להשתמש במיני ריצופים שהיו בשטח. עמדתי עם הרצף בשטח וסימנתי לו מרבדים מרבדים כיצד לרצף את הפטיו מסוגי ריצופים שונים ואקראיים. ביניהם תוויתי  שני שבילים מתפתלים, מיקמתי את עצי הפרי שנשתלו, תכננתי את המזרקה. התוצאה התעלתה מעל לדמיון. פסיפס מדויק ורומנטי.

בניין הלובי – בניין חדש שנבנה בצורה לאקונית וחסרת אופי. האתגר היה לשבות לו נינוחות שתתחבר לבנייני השימור. ריצוף באבן שחורה בחיתוך וגרפיקה שונה בכל חלל. האבן הטבעית מחברת ומקשרת  לרוח בנייני השימור.  המרפסות של בניין הספא נושקות למבנה סורי בזלתי, מחוספס. שמשרה בהן אינטימיות ואת התחושה של 'מבני השימור'. השילוב  בין חדש לישן .בין האולד פאשן לאוונגרד.

מרחב, נוף ושטחים משותפים

המרחב מרחב המתחם מתמקם בטבעיות בנוף. המאפיינים הגיאוגרפים והחומרים הטבעיים נותנים ביטוי לטבע, לקיימות. לעוצמתה של ההיסטוריה והסבתה לשימוש מודרני. להדגיש את הימצאות המתחם כאן מזה 100 שנה.   

בולדרים אדירים מבזלת פוזרו כפינות ישיבה. מאות עצים נשתלו במתחם. תכננתי וסללתי שבילים אחוריים למבני השימור בשביל שאנשים יטיילו שם וירגישו את המרחב.

תיכננתי את התאורה, וגם את הפילוסופיה של התאורה – אנחנו בטבע, אין רחוב, אין קיוסק, בלילה חייבים לראות את הירח והכוכבים, אז כל הפילוסופיה של התאורה היה תאורה נמוכה שלא 'מאפילה' על אור הירח. מיקמתי את עמודי התאורה, מיקמתי את המסלעה, בחרתי כל אבן בריצוף, חיברתי ישן לחדש וקיבלתי את כל ההחלטות במקום

הבונקרים שפזורים, ועמק  החולה שנפרש למרגלות המתחם. 100 שנה ומגוון אירועים דרמטיים יצוקים בתקרות, ספוגים באדמה. כל אלו מקבלים ביטוי מחדש והלבשת פאר לקראת הופעתם המחודשת.  

 

עוצמת החזון של ליאו גלסר, היזם. האישיות ה" edgeית " שלו והכוח המתפרץ שבו, השתלבו תוך  כדי העבודה על הפרויקט בעוצמות של הטבע, של המורשת, של ההיסטוריה. כל אלו באים לידי ביטוי  בעבודת העיצוב. 

מבני באוהאוס לשימור

עסקנו בהסבת המבנים לשימוש מלונאי תוך שימור האופי האירופאי- קלאסי, כנקודת הזהות העיקרית של המקום.  ראיתי בעיני רוחי את החיילים הצרפתים לנים בחדרים ומתארחים במועדון הקצינים. 

יש בעיצוב מוטיבים של מיליטנטיות אירופאית המצויה במזרח התיכון. וכאן נפגשים ומשתלבים התרבות והמאפיינים האירופאים עם התרבות והמאפיינים הערבים מזרח תיכוניים .  

החללים הגבוהים, הבזלת, החספוס והמאסיביות לקחו אותי לתקופת האבירים. העיצוב מייצר הרגשה של ניקיון ונעימות. מעטפת אלגנטית במאפייני סגנון הבאוהאוס : נקיה, מוארת, פשוטה וחפה מקישוטים.  פרקטיקה של עיצוב המקדשת שימושיות.

שימור כנקודת מוצא ומשם ליעד של התחדשות מתמדת ושיפור באיכות חיי האדם.

רחבת החוץ של בנייני השימור רוצפה באבן משתלבת "לינארית" בגוון נחושת. הרחבה  נותנת תחושה של תנועה לעברו של עמק החולה. זרימה, קסם ופסטורליות.

 

 

לובי המלון - מועדון הקצינים ובר היין

אחרי שסיימתי את בנייני השימור עברתי ללובי – למועדון הקצינים, שמתחתיו חפרו מרתף כי ליאו רצה שיהיה לו מרתף יין. לא אשכח לעולם את תגובתו הנרגשת של ליאו כשנחשף להתקדמות במועדון הקצינים. 
ליאו ביקש שהלובי יהיה 'מועדון קצינים'. זה היה החלל הכי אינטואטיבי עבורי מבחינה תכנונית ועיצובית. וכפי שסיפרתי יכולתי ממש לדמיין את החיילים הצרפתים. מיקמתי בר מסיבי וריצפתי את החלל כולו בשאריות אריחי שיש שהיו בשטח. את קירות הבזלת החשופה והתקרות המתיישנות שימרנו בכלים שלמדתי בפרויקט היקב בשרונה. חיפיתי את הפתחים בחיפוי פח שחור שיש בו עוצמה לצד אלגנטיות. 
גם את מרתף היין  תכננתי בטבעיות.
במבט ראשון עם החלל הרגשתי מה אופי האירוח שיהיה נכון בו. תכננתי דלפק הגשה פתוח – כמזנון, אזור תפעולי מינימליסטי ופרקטי וחדר קירור ליין עם מחיצות ויטרינה מפרופיל ברזל וזכוכית; לשמור על היין בטמפרטורה הנכונה, לחזק את אווירת היין ואת התחושה שליינות יש סיפור לספר.
בחרתי להשאיר את קירות הבטון חשופים עם מראה תעשייתי ולתת חמימות עם לוחות העץ שליאו הביא מברזיל. בגימור שיש כמובן, כמו שאני אוהב.
דמיינתי בר יין חי ונושם, מרכז יין אמיתי, מקצועי ואווירתי לחבל היין רמת הגולן 

 

 

הבריכה 

חיפשתי לתת את תחושת הבזלת ולבטא את עוצמת הנוף הנפרש. כמו גם להצל באמצעות עצים ולשמר את תחושת האבן המסיבית וההשתלבות באדמה.
את רחבת הבריכה בחרתי לרצף באבן אמורפית אפורה קסומה, שמשיכה למרפסות, לשבילים ולמעברים בין הבריכה לבניינים ולספא. חיפשתי ליצור תחושה של זרימה שלא עוצרת ונותנת הרגשה של חוץ גם בתוך המבנה. ריצפתי עם אותה האבן גם את המסעדה הסמוכה לבריכה, הפעם האבן לוטשה.

סביב לבריכה שתלתי עצי זית בוגרים, בני 100 שנה ותחמתי אותם באבן חירבה אפורה. ממנה גם יצרתי את חומות המלון והבריכה. שימרתי וחיזקתי את הביתנים מסביב לבריכה שישמשו כקיוסק ומלתחות לבריכה.

 

רחבת הפטיו הסמוכה למסעדה

 התבקשתי להשתמש במיני ריצופים שהיו בשטח. עמדתי עם הרצף בשטח וסימנתי לו מרבדים מרבדים כיצד לרצף את הפטיו מסוגי ריצופים שונים ואקראיים. ביניהם תוויתי  שני שבילים מתפתלים, מיקמתי את עצי הפרי שנשתלו, תכננתי את המזרקה. התוצאה התעלתה מעל לדמיון. פסיפס מדויק ורומנטי.

בניין הלובי – בניין חדש שנבנה בצורה לאקונית וחסרת אופי. האתגר היה לשבות לו נינוחות שתתחבר לבנייני השימור. ריצוף באבן שחורה בחיתוך וגרפיקה שונה בכל חלל. האבן הטבעית מחברת ומקשרת  לרוח בנייני השימור.  המרפסות של בניין הספא נושקות למבנה סורי בזלתי, מחוספס. שמשרה בהן אינטימיות ואת התחושה של 'מבני השימור'. השילוב  בין חדש לישן .בין האולד פאשן לאוונגרד.

מרחב, נוף ושטחים משותפים

המרחב מרחב המתחם מתמקם בטבעיות בנוף. המאפיינים הגיאוגרפים והחומרים הטבעיים נותנים ביטוי לטבע, לקיימות. לעוצמתה של ההיסטוריה והסבתה לשימוש מודרני. להדגיש את הימצאות המתחם כאן מזה 100 שנה.   

בולדרים אדירים מבזלת פוזרו כפינות ישיבה. מאות עצים נשתלו במתחם. תכננתי וסללתי שבילים אחוריים למבני השימור בשביל שאנשים יטיילו שם וירגישו את המרחב.

תיכננתי את התאורה, וגם את הפילוסופיה של התאורה – אנחנו בטבע, אין רחוב, אין קיוסק, בלילה חייבים לראות את הירח והכוכבים, אז כל הפילוסופיה של התאורה היה תאורה נמוכה שלא 'מאפילה' על אור הירח. מיקמתי את עמודי התאורה, מיקמתי את המסלעה, בחרתי כל אבן בריצוף, חיברתי ישן לחדש וקיבלתי את כל ההחלטות במקום

הבונקרים שפזורים, ועמק  החולה שנפרש למרגלות המתחם. 100 שנה ומגוון אירועים דרמטיים יצוקים בתקרות, ספוגים באדמה. כל אלו מקבלים ביטוי מחדש והלבשת פאר לקראת הופעתם המחודשת.  

 

עוצמת החזון של ליאו גלסר, היזם. האישיות ה" edgeית " שלו והכוח המתפרץ שבו, השתלבו תוך  כדי העבודה על הפרויקט בעוצמות של הטבע, של המורשת, של ההיסטוריה. כל אלו באים לידי ביטוי  בעבודת העיצוב. 

בית המכס העליון נבנה ע"י השלטון הצרפתי בסוריה בסוף שנות העשרים-תחילת שנות השלושים של המאה שעברה. המקום היה נקודת מעבר גבולות בין ארץ ישראל לסוריה והינו מובלעת תרבותית אירופאית מובהקת שהושפעה מניהול המתחם דאז כסוכנות תרבותית צרפתית. 

את השלד תכננו – א.ב מתכננים

עובד זיתוני – ניהול פרויקט, ניהול משבר, עיצוב פנים מעטפת עד לגמר, תכנון תשתיות, עיצוב תאורת חוץ, תכנון ועיצוב בר יין, תכנון ועיצוב לובי, תכנון ועיצוב מרחבים חיצוניים, תכנון ועיצוב נוף, עיצוב בריכה

בסיום שלב הגמר אני סיימתי את תפקידי. המלון הושכר לחברת ניהול שהכניסה מעצבת להלבשת המלון – ריהוט ציוד ואביזרים

2021 Ⓒ AllWell

קרדיט צילום :
מלון פרא - איה בן עזרי
ז'אז'ו שרונה - דן פרץ, בועז לביא
ז'אז'ו נווה צדק - בועז לביא